Na BIP wyłożony jest projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego “Kopiec Konfederatów Barskich” . Do dnia 28.06.2022 do godziny 17:00 można zgłaszać swoje uwagi, tego dnia odbędzie się również debata publiczna w Urban Lab od 17:00 gdzie można wnieść swoje uwagi. Mieszkańcy chcący zgłosić uwagi względem drugiej wersji Planu powinni zrobić to na piśmie najpóźniej do dnia 12 lipca 2022 r. Złożenie uwagi w formie pisemnej możliwe jest również podczas dyskusji publicznej.
Zawiadamiam o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nr 284/7/2016 – I “Kopiec Konfederatów Barskich” w Rzeszowie wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, w dniach od 3 czerwca 2022 r. do 28 czerwca 2022 r. w siedzibie Biura Rozwoju Miasta Rzeszowa, ul. ks. Józefa Jałowego 23a, sala konferencyjna, w godzinach pracy Biura, tj. od 7.30 do 15.30 oraz na stronie internetowej Urzędu Miasta Rzeszowa w Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem: bip.erzeszow.pl. Wyjaśnienia do ww. projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego można również uzyskać telefonicznie pod numerem 17 748 49 00.
W miejscu i czasie wyłożenia ww. projektu planu miejscowego do publicznego wglądu, można zapoznać się z niezbędną dokumentacją.
Dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie miejscowego planu rozwiązaniami wraz z prognozą oddziaływania na środowisko odbędzie się w dniu 28 czerwca 2022 r. o godz. 17.00,w formie hybrydowej, tzn. stacjonarnie w siedzibie Urban Lab Rzeszów, ul. 3 Maja 13, 35-030 Rzeszów oraz w trybie zdalnym za pomocą środków porozumiewania się na odległość na platformie ZOOM – po wcześniejszym zgłoszeniu na adres e-mail: sekretariat@brmr.erzeszow.pl
Uwagi ogólnie odnośnie tekstu:
Wersja opisowa Planu względem projektu z 2019r. zawiera drobne, ale dość uporczywe zmiany dla niektórych obszarów w kwestii budownictwa:
– wysokość zabudowy mieszkaniowej – do 8 m; (starsze budynki mają ok 11m)
– wysokość zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub zabudowy usługowej – do 11 m; (nie wiadomo dlaczego usługi mogą więcej jak mieszkaniowe cele)
– kolorystyka dachów i obróbek blacharskich – kolor ceglastoczerwony, jednakowy na wszystkich budynkach zlokalizowanych na danej działce budowlanej. (Wszystkie budynki muszą mieć dach koloru ceglastoczerwony, tutaj powinien zostać dopuszczony przynajmniej ciemnobrązowy, ponieważ część budynków ma obecnie dachy w tych odcieniach)
– brak integracji z opracowywanym studium względem planowanego CPK Rzeszów – Łętownia dla wariantu ujętego w studium
– brak integracji z obszarami prawnie chronionych ustawą o ochronie przyrody
Poniżej przykład jak będzie wyglądał przykładowy budynek zgodny z proponowanym planem budowany na skarpie, oraz przykład jak mógłby wyglądać przy zmianie wysokości (kolor dachu nie brać pod uwagę):
Tak powinien wyglądać gdy zmieni się wysokość z 8m na 11m:
Odnośnie Rowerów i pieszych..
Ruch rowerowy został tutaj niedopracowany, brak istotnych połączeń rowerowych przy odpowiedniej niwelacji terenu, pomimo rowerowego charakteru okolicy (tor przeszkód dla rowerów) plan jest ubogi w drogi rowerowe, kładka nad drogą tylko dla pieszych gdzie można estakadę wkomponować w podjeździe przed Kopiec, brak skomunikowania Przystanku Kolejowego Rzeszów – Pobitno z (np. z “Torem Przeszkód) czy dla relacji Wschód Zachód.Brak przeprawy rowerowej przez Wisłok.
Poniżej plusy i minusy planu względem ruchu pieszo-rowerowego:
minusy:
– brak połączenia z DDR przez Młynówkę (planowane wpięcie jedynie do Dworaka)
– brak ujęcia Wąwozu Lessowego Pobitna dla ruchu rowerów (Jedyne miejsce z odpowiednią niwelacją terenu zgodnie z PoRD – obecnie utwardzone i dostosowane do ruchu rowerów) do skomunikowania Starego Pobitna ze Śródmieściem dla bezkolizyjnego (tj. bez świateł, przepraw, barier relacji północ -południe) w tym brak tunelu przez ul. Dworaka
– Trakt ruski powinien historycznie zostać przeznaczony do ruchu pieszego (rowery gościnnie lub wcale) Przy obecnym układzie drogowym ul. Nadbrzeżna po obu stronach ma lepszą rekomendację na drogi rowerowe.
– brak połączenia pieszego wąwozu przy południowej stronie ul. Nadbrzeżnej (odwieczny problem sygnalizowany przez mieszkańców)
– przy KDD1 KDD2 I KDD3 stosuję się CIĄGI pieszo rowerowe (lepsze byłby dwukierunkowe drogi dla rowerów i pieszych odseparowanych np. pasem zieleni lub ostatecznie linią ciągłą. Nie wskazuje się też nawierzchni, wskazana asfaltowa
– w miejscu przecięcia terenu o symbolu KDG.3 przez ciąg pieszy, łączący tereny o symbolach ZP.6 i ZP.8, nakazuje się kładkę dla pieszych nad publiczną drogą główną; (nie uwzględnia ruchu rowerowego i połączenia z ul. Konfederatów Barskich)
– Brak przeprawy rowerowej przez Wisłok przy moście kolejowym i kładce dla pieszych. Należy ująć dostosowanie istniejącego mostu MPWik dla kładki rowerowej dwukierunkowej i połączenia z budowanymi od 2023r. dorgami dla rowerów po zachodniej stronie Wisłoka
– oprócz braku połączenia ze wschodnią droga dla rowerów z Wąwozu Lessowego poprzez tunel, brakuje również połączenia południowej części ul. Nadbrzeżnej bezpośrednio z ul. Dworaka
– nie uwzględniono drogi technicznej dla ruch wspólnego pomiędzy torami kolejowymi, a ogródkami działkowymi
– nie uwzględniono dla ruchu rowerów tunelu pod torami kolejowymi przy ul. Spółdzielczej
– nie uwzględniono połączenia rowerowego z ul. Chłędowskiego lub przynajmniej alternatywnie z Michałowskiego dla dojazdu pod tory kolejowe
– nie przewidziano połączenia rowerowego wzdłuż ciepłociągu od tunelu pod torami przy moście Kolejowym do planowanego ronda na skrzyżowaniu Ciepłowniczej z Dworaka
– nie uwzględniono pomnika przyrody przy ul. Traugutta który jest w pasie drogi
– brak technicznego dojazdu dla samochodów do mostu kolejowego czy dla organizacji imprez rowerowych na “torze przeszkód”
Plusy:
+ schody terenowe przy Targowisku nakazuje się wyposażyć w balustrady, w oświetlenie, a także w rynny do prowadzenia rowerów (mega plus).
+ na każdej z dróg nakazuje się dwukierunkowe ścieżki rowerowe oraz chodniki, lokalizowane po obu stronach danej drogi;
+ nakazuje się zintegrowanie ścieżek rowerowych oraz chodników, realizowanych w ciągach publicznych dróg głównych, z ciągami pieszymi i pieszo-rowerowymi w terenach o symbolach ZP.1, ZP.3, ZP.5, ZP.6, ZP.7 i ZP.8;
+ dopuszcza się przystanki autobusowe, parking dla samochodów osobowych, a także parkingi dla rowerów i hulajnóg elektrycznych; (szczególnie przed dojazdem na kopiec, przy torze preszkód i przystanku bike&ride)
+ nakazuje się lokalizację elementów małej architektury służących parkowaniu rowerów;
+ nakazuje się nie mniej niż 2 drzewa na każdych 5 miejsc parkingowych, każde drzewo w gnieździe nie mniejszym niż 5×5 m.
Kwestie INNE:
? zakazuje się lokalizacji placów zabaw i innych urządzeń przeznaczonych dla dzieci;
? nakazuje się urządzenie chodnika lub ciągu pieszo-rowerowego po zachodniej stronie drogi; (chodnik i ruch uspokojony tutaj wystarczy)
? jako wiodącą funkcję terenu dopuszcza się rowerowy tor przeszkód, tzw. PUMPTRACK, dla dorosłych i starszej młodzieży, (rekomenduje park rekraacji przestrzenniej gdzie PUMPTRACK będzie jednym z elementów (dodać Rockgarden, singieltrack z bandami wysypany żwirkiem, trasy zjazdowe dla MTB, dirt, może enduro )
? jako wiodące funkcje terenu dopuszcza się ogrody sensoryczne lub przestrzeń kulturowo-edukacyjną w zieleni urządzonej,
? jako uzupełniającą funkcję terenu dopuszcza się miejskie uprawy owoców i warzyw;
? w miejscu wskazanym na rysunku planu, nakazuje się lokalizację upamiętnienia bitwy oddziałów Konfederacji Barskiej z wojskami rosyjskimi w roku 1769, współtworzącej tradycję miejsca, w formie tablicy informacyjnej lub schematycznej mapy plastycznej,
? jako funkcję uzupełniającą dopuszcza się obiekty sportowe lub rekreacyjne wykorzystujące zróżnicowane ukształtowanie terenu, w tym także dedykowane do funkcjonowania w sezonie zimowym;
Zachęcam mieszkańców do zgłaszania swoich uwag i do wzięcia udziału w dyskusji Publicznej w dniu 28 czerwca 2022 r. o godz. 17.00,w formie hybrydowej, tzn. stacjonarnie w siedzibie Urban Lab Rzeszów, ul. 3 Maja 13
Radny Miasta Rzeszowa
tel. 661 036 797
daniel@kunysz.rzeszow.pl