Szprycha nr 6 – wielka inwestycja kolejowa we wschodniej części Rzeszowa

(Most kolejowy na Pobitnym, fot. Adam Napiórkowski)

Poważne zmiany szykują się we wschodniej części miasta Rzeszowa w związku z budową szprychy nr 6 do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dla wielu mieszkańców Pobitna, Załęża oraz Krasnego zmiany te mogą okazać się bardzo dotkliwe. Opracowane zostały cztery koncepcje. Jedna z koncepcji zakłada sporo wyburzeń, często nowych domów. Z całą pewnością pogorszy się także komfort życia mieszkańców. 

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w środkowej części kraju – pomiędzy Warszawą a Łodzią. CPK ma integrować transport lotniczy, kolejowy i samochodowy. Obszar na którym stanie CPK zajmie 3000 ha i ma w przyszłości obsługiwać 45 mln. pasażerów rocznie.

Centralnym Port Komunikacyjny zostanie powiązany z większymi miastami Polski poprzez sieć linii kolejowych, tzw. szprych. Jedna nich – szprycha nr 6 – przez Radom, Ostrowiec Świętokrzyski i Stalową Wolę dotrze do Rzeszowa, do lotniska i Dworca Głównego. Część tej szprychy już istnieje, ale fragment pomiędzy Stalową Wolą a Rzeszowem zostanie dopiero zbudowany. Dokładnie chodzi o odcinek pomiędzy Rzeszowem, lotniskiem a wsią Łętownia czyli przyszłą linię kolejową nr 58. Czyli linia nr 58 będzie częścią szprychy nr 6. Gdy wszystko zostanie ukończone podróż do stolicy ma zająć 2 godz. 15 min.

(Szprycha nr 6 i 7, żródło: cpk.pl)

Od sierpnia 2021 roku prowadzone są konsultacje społeczne w sprawie przebiegu linii nr 58. Ale chyba nie wzięło w nich udziału zbyt wielu mieszkańców, ponieważ niewielu o nich wiedziało. Spotkanie dotyczące odcinka „rzeszowskiego” odbyło się 18 lutego o godz. 18.00. Wzięło w nim udział ok. 30-40 osób (szacunek uczestników). Jest natomiast możliwość złożenia swoich uwag poprzez ankietę na stronie CPK

Tymczasem mieszkańców wschodniej części miasta mogą czekać spore zmiany. Opracowane zostały cztery koncepcje rzeszowskiego odcinka szprychy nr 6.

Koncepcja pierwsza i druga zakłada, że szlak w kierunku Łętowni będzie początkowo wiódł po śladzie obecnego torowiska – od Dworca Głównego w kierunku wschodnim. Za stacją Rzeszów – Załęże, na terenie gminy Krasne powstanie węzeł kolejowy a nowe tory byłyby budowane w kierunku północnym.

– Szprycha nr 6 w tej koncepcji będzie wiodła po śladzie obecnego torowiska – powiedział nam Michał Kruczek, uczestnik piątkowych konsultacji. – Ale poszerzona zostałaby strefa buforowa wokół torów. To mogłoby rodzić spore problemy dla właścicieli nieruchomości znajdujących się w sąsiedztwie.

(Odcinek rzeszowski w koncepcji 1 i 2, źródło: cpk.pl)

Koncepcja trzecia powoduje radykalne zmiany. Szlak komunikacyjny w rejonie Kopca Konfederatów Barskich rozdzieli się na dwie nitki. Jedna tak jak dotychczas będzie wiodła w kierunku wschodnim. Druga nowa będzie wiodła w kierunku północnym. Torowisko przetnie ul. Rzecha i wzdłuż drogi S – 19 zostanie poprowadzony szlak w kierunku lotniska i Łętowni. Koncepcja ta zakłada bardzo dużo wyburzeń m. in. nowych zabudowań. Prawdopodobnie zniszczona zostałaby także część Kopca Konfederatów Barskich.

(Koncepcja 3 – źródło: cpk.pl)

Koncepcja czwarta w pierwszej fazie jest podobna do trzeciej. Torowisko rozwidla się w rejonie Kopca Konfederatów i przecina ul. Rzecha. Ale tor w kierunku północnym miałby przebiegać pomiędzy Elektrociepłownią a ul. Załęską.

(Koncepcja 4, źródło: cpk.pl)

W każdej koncepcji wokół torowiska będzie ok. 20 m. strefa buforowa. Torowisko będzie ogrodzone. Nie będzie też przejazdów przez tory. Na przełomie lipca i sierpnia 2022 zostanie wybrana koncepcja docelowa. Budowa powinna ruszyć w połowie 2024 roku. Zakończenie inwestycji ma nastąpić w roku 2028.

O całej inwestycji można poczytać także na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Dodaj komentarz