Rada Osiedla Pobitno złożyła wnioski o poprawę komunikacji miejskiej w Rzeszowie. O takie wnioski do Rad Osiedli zwrócił się Zarząd Transportu Miejskiego.
Wnioski Rady Osiedla Pobitno powstały po konsultacjach z mieszkańcami. Wnioski były przesyłane przez pocztę elektroniczną, przez profil facebook lub zostały przekazane osobiście (m. in. na zebraniu Rady Osiedla). Konsultowaliśmy niektóre wnioski z przedstawicielami Rad Osiedli Wilkowyja, Załęże i … Zwięczyca. Za wszystkie uwagi, wnioski i sugestie bardzo dziękujemy!!!
Uwagi i spostrzeżenia o charakterze ogólnym:
- Autobusy bardzo często przyjeżdżają spóźnione.
- Sporo jest przypadków, gdy autobusy w ogóle nie przyjeżdżają na określony w rozkładzie kurs.
- Wiele linii jest bardzo długich i bardzo wiele autobusów kursujących po tych liniach spóźnia się.
- Tablice stojące przy przystankach są tylko elektronicznymi rozkładami jazdy. Gdy autobus się spóźni, informacja o nim znika z wyświetlacza. To wprowadza w błąd pasażerów.
- W komunikacja miejskiej Mosty Zamkowy, Załęski i Mazowieckiego są niemal niewykorzystane (może należałoby stworzyć bus pas na Moście Zamkowym).
- W związku z częstymi problemami ze zmieszczeniem się autobusów na przystankach, należy rozważyć zakup autobusów krótkich-piętrowych zamiast długich-przegubowych.
- Wprowadzenie biletu 30-minutowego lub 45-minutowego w cenie biletu 1-przejazdowego. To zachęciłoby pasażerów do przesiadek i szybszego dotarcia do celu. Podobne rozwiązania powinny być stosowane w przypadku biletów elektronicznych.
Uwagi i spostrzeżenia dotyczące linii autobusowych (głównie osiedle Pobitno oraz dzielnice sąsiednie: Załęże i Wilkowyja):
- Konieczne jest rozdzielenie kursów linii 1 i 11 na odcinku od Placu Wolności do Załęża i w stronę powrotną. Te dwa autobusy to jedyny sposób, żeby z Załęża i Pobitna dojechać do centrum. Koniczne jest takie ułożenie ich kursów, by się nie pokrywały i były w niewielkich od siebie odległościach. Niezasadna jest sytuacja, gdy przez Załęże i Pobitno autobusy nr 1 i 11 przejeżdżają niemal razem. Wtedy pierwszy z nich jest przepełniony, drugi niemal pusty.
- Trasa linii nr 11 jest bardzo długa. Trzeba rozważyć jej modyfikację. W porze natężonego ruchu jedenastka często się spóźnia lub nie przyjeżdża.
- Uruchomienie nowej linii z Wilkowyi, przez Pobitno i przez most Zamkowy. Autobus jeżdżący taką trasą znacząco skróciłby czas dotarcia mieszkańców w rejon ulic Hetmańska, Dąbrowskiego, strefa przemysłowa Boya-Żeleńskiego. Pierwszy przystanek mógłby się znajdować w rejonie ul. św. Kingi lub ul. Cienistej.
- Uruchomienie nowej linii z Wilkowyi, przez Pobitno, przez rondo Załęże i dalej przez most Załęski lub Mazowieckiego w rejon ulic Lubelskiej, Warszawskiej. Pierwszy przestanek mógłby się znajdować w rejonie ul. św. Kingi lub ul. Cienistej.
- Autobusy linii 15 i 38 niemal dublują trasy swojego przejazdu. Różnice dotyczą tylko zakończeń na Wilkowyi i Zwięczycy. Trasę jednej z tych linii przez centrum miasta można zmienić (można powiązać z pkt. 3).
- Wprowadzenie dodatkowego kursu linii nr 15 we wczesnych godzinach rannych ok. 6.00
- Mieszkańcy zwracają uwagę na często przepełniony autobus linii 38. Należy rozważyć zwiększenie częstości kursowania autobusu tej linii.
- Wprowadzenie dodatkowego kursu nocnego linii N2. Obecnie istnieją dwa kursy.
- Autobusy linii nr 13 i nr 27 niepotrzebnie przejeżdżają przez rondo Pobitno w kursie do szpitala. Autobusy mogłyby zjeżdżać na teren szpitala z ul. Armii Krajowej. Konieczne jest udrożnienie ulic tuż przy szpitalu (przejazd utrudniają nieprawidłowo zaparkowane samochody).
- Bardzo ważnym jest, żeby autobus linii nr 1 zawsze jeździł na Pobitno. Pierwsza rzeszowska linia autobusowa zaczynała się na placu farnym a kończyła przy głównej bramie cmentarza komunalnego Pobitno.